måndag 27. juli 2009

Veggistoleranse

Toleranse. Det er viktig for mullaen. Og eg ber som oftast alle vere tolerante overfor kvarandre, vi er alle ulike og treng rom til å utfolde oss sjølv i tråd med våre eigne idear og drifter. Difor respekterar mullaen vegeterianarar, sjølv om han ikkje er ein sjølv, og han tolererar til og med eksistensen av veganarar, sjølv om det er tøft. Det er likevel grunn til å lure på om ein kanskje av og til skal vere litt strengare med grønsaksetarane. For har dei verkeleg den same respekta for kjøtetarar som dei forlangar av oss?

Det er ikkje reint sjeldan dei hoverar over oss med sin påtatte moralske overlegenhet fordi dei ikkje skadar dyr, som om dei ikkje gjer nok skade på verda med jordbruket sitt. Korleis kan det ha seg at vi skal respektere dei, for deira val, når dei ikkje respekterar oss for vårt? Eg har ofte lurt på dette... heldigvis tør Mitchell & Webb å ta den debatten med stil:

18 kommentarer:

  1. Den traff en eller annen spiker på hodet!

    SvarSlett
  2. Men dette var jo matlaging... ikkje snekring!

    SvarSlett
  3. Greit, den kan ha truffe nellikspikeren på hovudetet.

    Med mindre det er snakka om Nelliks-piker. Det er berre slemt å slå ungpiker med hammar.

    Gøy, men slemt.

    SvarSlett
  4. Jeg mener man må respektere alle mennesker som akkurat det, uavhengig av hva de gjør eller mener, men problemet ligger i å respektere og tolerere handlinger. Jeg har problemer med å tolerere at mange velger å drepe andre sansende vesener fordi de ønsker å oppleve smaken av kroppsdelene deres. (Eller sperre andre dyr inne fordi de liker å se på eller kose med dem.) På samme måte som jeg har problemer med å respektere valget om å utføre vold av andre grunner.

    For min del er jeg vegetarianer fordi jeg erkjenner at skade er en uunngåelig del av livet, men at alle har en plikt i å gjøre denne skaden så liten som mulig, og vegetarianisme er en veldig viktig del av det - både av hensyn til dyrene, men også miljøet.

    Med fare for å høres ut som en sur veggis, forstår jeg at denne sketsjen vil være morsom for kjøttiser, men for min del blir det bare enda et forsøk på å latterliggjøre de som ikke ønsker å støtte opp om den volden som gjennomtrenger samfunnet vårt, og det er veldig leit, for det handler tross alt ikke bare om våre valg, men om hvilke konsekvenser disse valgene får.

    SvarSlett
  5. Så du innrømmer at du er intolerant, og at dersom du fekk bestemme så ville du nekte meg tilgang til kjøt, halal eller ikkje?

    Eg skulle likt å sjå noko folkeslag overleve lenge nok her nord til å avle fram deg. For det har seg slik at vi treng den føda kjøtet gjev oss.

    Og tofu smakar heslig.

    Men du prover jo godt mitt poeng - vegeterianarar har ikkje respekt for ikkje-vegeterianarar. Kanskje eg skal slutte å tolerere vegeterianarar som svar? ;-)

    SvarSlett
  6. Jeg liker ikke tofu jeg heller, men det finnes nok av plantebaserte proteinholdige alternativer her i verden. Selv der vi må importere vil en ren plantebasert diett være bedre for miljøet enn produksjonen av animalske varer samlet sett. Èn ting er områder der hvor det ikke finns noen andre alternativer, og tidligere har kjøttspising vært nødvendig for vår egen overlevelse, men det er det ikke i dag, ikke her, for vi har aternativer, så da kan vi forholde oss til vår situasjon.

    Jeg er ikke interessert i å gjøre kjøtt ulovlig, men håper på og vil arbeide for en holdningsendring i samfunnet, som til slutt gjør at folk ikke lenger ønsker å utøve vold. For valget om å spise kjøtt eller ikke, handler dypest sett ikke om mat, men om respekt for livet. Og det er det som er så rart da, så mange kjøttetere som vil bli respektert for det valget de tar, når denne handlingen i seg selv forutsetter den aller mest krenkende og respektløse handlingen som finnes - det å ta noens liv mot deres vilje. Jeg respekterer alle mennesker, men ikke alle valg, og det er skamløst å be noen om å respektere valget om å påføre andre skade. Jeg gjorde også det da jeg spiser kjøtt, og jeg gjorde det fordi jeg egentlig ikke forstod hva jeg gjorde, og hvilke konsekvenser mine valg fikk.

    Selvfølgelig, om du ikke har lyst til å respektere vegetarianere, så er det opp til deg (for min del gjør det ingenting), men gjør du det fordi du ikke synes at veggiser respekterer deg nok, kan du jo vise deg som bedre selv, og gi det du reagerer på at du ikke får.

    SvarSlett
  7. Tofu er noko av det hesligaste på Guds jord! Grusomme greier!

    Kvifor skal vi forholde oss berre til vår situasjon, og ikkje det som har vore naturleg for at vi skal ha overlevd her i Ultima Thule?

    Og kva er versti dine auge? Å slå eit menneske eller ete kjøt?

    Rovdyr et jo andre dyr. Burde vi sette i gang ei haldningskampanje der òg? Eller er det nok å halde dei ulike dyra adskilt?

    Om du meiner, basert på ditt kristne livssyn, at det er ulike regler som gjeld for menneske og dyr (og at vi ikkje er dyr), så ber eg deg lese 1. mosebok om att. Her kjem det klart fram at menneska er satt over dyra.

    Kanskje eg skal vise meg som eit betre menneske... eller kanskje eg skal byrje å ete vegeterianarar. Nom-nom. :-D

    SvarSlett
  8. Mystisk mann med hette28. juli 2009 kl. 21:25

    Azathoth spiser både vegetar og kjøtt.

    SvarSlett
  9. Azathoth et heile verdener om han har høve! Pris han for det!

    SvarSlett
  10. Hvor finner du at mennesket er satt over dyra? Jeg leser at mennesket har et forvalteransvar, men ingensted finner jeg at de er vår eiendom som vi kan gjøre hva vi vil med. Forøvrig leser jeg at Gud satte mennesket til å spise planter ;)

    Jeg snakker også om de av oss som har et valg, og rovdyr har ikke et valg. Det har vi.

    Ellers liker jeg dårlig å rangere onder. Vi kan avstå fra å både slå mennesker og drepe (andre) dyr, men for å si det slik, ville jeg heller blitt slått enn drept.

    SvarSlett
  11. Du les ein besynderleg versjon av Bibelen frøken, Gud likte ikkje at vi tygde på epla hans ein gong! Yoink!

    Kvifor har vi eit val, og ikkje andre rovdyr? Eg føler ikkje eg har noko val om eg skal overleve. Og overleve har eg tenkt til å gjere.

    Du vil heller bli slått enn å verte drept? Men vil du heller drepe enn å døy av svolt?

    Bak dette forsøket på å framstå som moralsk overlegen, mistenkjer eg at det heller skjuler seg Pandamoniums hjernevasking. Du vil vi skal sitte i ro, medan desse dyra tar over verda og utsletter oss. Du vil knekkje våre forsvarsinstinkt! FY DEG!

    SvarSlett
  12. Hvor er dette stedet du befinner deg på, hvor du har tilgang til internettet men ikke grønnsaker?

    SvarSlett
  13. Gilde held meg sperra inne på eit av deira slakteri, der eg sørgjer for at kjøtet er Halal.

    SvarSlett
  14. Det er ikke bare på Gilde hvor personalet har hvite frakker og man hører skrik med jevne mellomrom...

    SvarSlett
  15. Ja, men eg trur vi beggje hadde fått det med oss om eg var heime hjå deg ;-P

    SvarSlett
  16. Fønni. Men jeg antar at det er litt triveligere hos meg enn på Gilde, siden tåfissniffende rotter er litt greiere å ha med å gjøre en sprellende flerehundrekilos kyr.

    SvarSlett
  17. Personleg finn eg kyr meir innbydande, rottekjøt er så... stramt.

    SvarSlett