tysdag 8. september 2009

Sjokket i Kongo

Det var stor oppstandelse blant dei nordmenn som kunne følgje domsavseiinga mot Moland og French i Kongo i dag. Dommen vart lagt fram på fransk, eit språk eg ikkje forstår døyten av, til applaus og begeistring blant kongolesarane, medan nordmenn limt til PC-skjermen vart bleikare og bleikare.

Aldri før har det vore klarare at vi lev i ulike verdener, vi nordmenn og kongolesarane, og mange spør seg nok kva bistandspengane går til. Har ikkje vi brukt ei formue på afrikanske land i von om at ein anstendig rettsstat skal vakse fram? Og kva er resultatet?

Ein totalt mislukka rettsstat. Ein domstol hinsides all vår morbide fantasi!

Ein hagestol!

I ein så viktig rettssak som dette, vart både tiltalte og publikum tvungen til å sitte i tradisjonelle hagestoler av plast (du veit den typen som du har herpa i fylla ein gong). Dette er verkeleg ikkje haldbart, ein kan ikkje avgje dom i ei så viktig sak som dette. Dommen bør straks annullerast, og vi må overføre ein betydleg sum i bistand for å fikse interiøreret i den kongolesiske rettsstat.

Berre då kan vi få dømt desse spionane til døden på skikkeleg vis.

15 kommentarer:

  1. Synes du ikke pausemusikken var like horribel? Hva med det faktum at tolk var tilstede, men ikke benyttet. Og det Norske folk som fulgte på tv og internett fikk vite dommen før de dømte:p?

    yeiij Kongolesisk militærrett:p

    SvarSlett
  2. Enkelte av oss mener at det å måtte høre på Celine Dion i pausene er straff nok...

    SvarSlett
  3. Nei, eg ser ikkje heilt det store problemet med desse tingene nei? Ikkje i forhold til det totalt fråverande møblementet. Det er jo ei skandale!

    Og pausemusikk? Du meiner Celine Dion-skiva dei spelte før dommen? Tok dei ikkje i mot requests òg? Demokratisk og folkeleg.

    At Moland og French(!) ikkje forstår fransk er vel ikkje eit problem for den kongolesiske rettsstat? Dei fekk vete dommen. Punktum.

    At dei måtte sitte i hagestoler derimot... helvete!

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Jeg er klar over ironien i dine blogger, men jeg syns media og det norske folk sin fremstilling av rettsaken er nedlatende. Jeg reagerer sterkt på at "lekekrigen" de to solgte til rike mennesker, blir sett på som ok. Vi hadde ikke akseptert to afrikanere som løp rundt de norske skoger og lekte rambo. Kongo er sterkt preget av langvarige kriser, konstant og kontinuerlig.Verken Koloniseringen eller avkoloniseringen bidro positivt. Jeg syns det er smakløst og ikke så rent lite rasistisk av det norske folk å anta at det bare er å dra ned til Kongo og hente de to hjem feks. Rettsaken de to har fått i Kongo er langt mere seriøs enn noen annen afrikaner hadde kunnet ønsket seg.

    SvarSlett
  6. "Rettsaken de to har fått i Kongo er langt mere seriøs enn noen annen afrikaner hadde kunnet ønsket seg."

    Jeg vet ikke hvem som er nedlatende nå jeg?

    SvarSlett
  7. Dette er jo berre to frie individ som gjer akkurat som de vil - klart dei må få lov til det. Ein kan jo ikkje legge hindringar og kontroll i vegen for slikt. Ikkje ein gong hagestolar bør stå i vegen!

    Hmmmmm? Ikkje?

    Desse to kjem vel fort i same kategori som luringen som ville klatre opp på verdas høgaste fjell utan oksygen eller andre fornuftige hjelpemiddel. Dei vel sjølv å gjere ting med høg risiko og når det så går gale er det synd i dei og den norske stats oppgåve å rydde opp.

    Om dei har drept denne sjåføren, skutt på andre og spionert for Noreg? Sikkert ikkje. Om dei har mykje grums i posen? Heilt sikkert.

    Kor har dei forresten fått tak i alle hagestolane? Slike er det jo aldri meir enn tre av på ein plass til same tid. Tre stolar og eit bord med tre bein. Typisk...

    SvarSlett
  8. Hvordan har jeg vært nedlatende nå?
    Det må du nesten forklare meg.

    SvarSlett
  9. Useriøs rettssak?

    Pøh, den er helt på høyden med det vi har sett i Norge. Orderudsaken, Treholtsaken, eller Per Liland eller Fritz Moen, for den saks skyld etc etc. Det har vært ført like høye krav til indisier og rykter som her i landet, og resultatet er minst like bra.

    Forøvrig ser jeg ikke hvordan Batcheeba er nedlatende. Det er sørgelig, men sant, at den congolesiske påtalemyndigheten har tatt denne saken langt mer seriøst enn tilsvarende saker for landsmenn. Justis i en borgerkrigssone er ikke alltid helt på topp, men denne saken har vært langt unna en summarisk henrettelse i skogen. Som det desverre er nok av i Congo.

    SvarSlett
  10. Ironi, Batcheeba? Kva ironi er det?

    Eg eig ikkje ironiske tilbøyligheiter.

    Eg er i sjokk og vantru over plastikdomstolen i Kongo.

    Eg forlangar at norske drapsmenn dømmes til døden under langt meir anstendige forhold enn denne farsen! Eg klarar ikkje å ta noko seriøst når hagemøblar er involvert!

    Her brukar vi ein formue på å trene opp spesialsoldatar og spionar, og då forventar eg ein litt annan standard når dei endeleg vert tatt!

    SvarSlett
  11. Batcheeba:
    Ditt utsagn impliserer at vi ikke kan hverken forlange eller forvente oss bedre av Kongo. Jeg er uenig. Menneskerettighetene skal være ukrenkelige. Om det er noe som skal kritiseres her er det at Vesten har ignorert Kongo i alt for lang tid, og mest trolig vil Norge glemme landet like rakst som vi oppdaget det når denne saken er endelig over. Men jeg velger heller å innta en holdning som sier at Kongo kan langt bedre enn dette og jeg nekter å la det at de begår større urett mot sine egne landsmenn være en unnskyldning. Å sette slike ting opp mot hverandre er smakløst og lite konstruktivt.

    Når jeg så sier at det er noe nedlatende over det du sier er det fordi du unnskylder Kongo når de gjør noe du ikke ville unnskyldt her. De to tiltaltes eventuelle skyld er irrelevant, det jeg reagerer på der at de er fullstendig uten rettssikkerhet selv om de har fått en pro forma rettssak. Det du peker på som en bedre rettssak klinger hult når resultatet likevel var kjent på forhånd. Å si at ”Rettsaken de to har fått i Kongo er langt mere seriøs enn noen annen afrikaner hadde kunnet ønsket seg” blir i mine øyne nedsettende fordi du samtidig impliserer at vi ikke skal kunne forlange mer av dem.

    Så mitt spørsmål til deg blir da: Om dette er så bra man skal kunne forvente seg at det blir, er det da fordi de ikke evner bedre eller fordi de ikke vil? Om du menere det er fordi de ikke evner bedre så vil jeg si at det er ganske nedlatende, for det tror jeg virkelig de kan. Om det er fordi de ikke vil bedre, så er de forhåndsdømt og like rettsløse som hvilken som helst annen, og det må fordømmes.

    Jeg velger å la være å gå inn i den åpenbare debatten om at dette får oppmerksomhet bare fordi de er nordmenn, for det er helt åpenbart. Om det er media du vil diskutere så kan vi gjerne snakke om det, men nå svarer jeg på hva jeg reagerte på ved din avsluttende kommentar.

    Thule:
    Jeg er selvsagt helt på det rene med at summariske henrettelser skjer i Kongo her eneste dag, som i en hel rekke Afrikanske land sør for Sahara, både de med og uten krig og det er dypt tragisk. Jeg skriver for tiden om sikkerhetsbildet i Sør Afrika og har derfor også lest en del om andre afrikanske land i prosessen og er veldig interessert i tematikken, selv om Kongo ikke er blant de land jeg har særlig kjennskap til. Men det jeg forholder meg til her er kun bloggens innlegg om de to nordmennene og det jeg var uenig med Batcheeba om. Å sette de to tingene (Kongolelsisk lidelse og de konkrete rettssaken) opp mot hverandre har jeg liten sans for, da én elendighet knapt bør kunne brukes som unnskyldning for en annen.

    SvarSlett
  12. Jeg er ikke enig i premisset for utsagnet ditt. Jeg sier ikke at man ikke kan forvente bedre av Kongo, men at realiteten i øyeblikket er slik den er. Denne saken viser jo nettopp mulighet for forbedring. Det er feks ikke vanlig med tolk eller krav om bevisførsel, så at de to nordmennene har fått 3 tolker iløpet av sin rettsak er faktisk et skritt i positiv retning, og det må man annerkjenne. Jeg baserer mine utsagn på FAFO-forsker Morten Bøås. Jeg er helt klart for at vestlige land, skal øve diplomatisk press ovenfor Kongo, og andre land med tilsvarende dårlig rettsikkerhet. Men vesten skal respektere den kongolesiske suvereniteten på lik linje med alle andre land.

    SvarSlett
  13. back on topic.

    noen burde virkelig sende bilder av disse hagestolene til TV3, slik at de kan dra ned til dette landet og pusse opp rettslokalet skikkelig.

    SvarSlett
  14. Takk Teppemannen, det var no så fæsleg folk skulle spore av denne debatten då!

    Dette handlar om interiør folkens! Ein rettsstatt må ha rett møblement!

    SvarSlett