fredag 8. januar 2010

Rotfest homofili i barnehagen

Den ferske leiaren av utdanningsforbundet, Mimi Bjerkestrand frå Os utanfor Bergen, gjer homofili i barnehagen til sin første kampsak. Dette er det homonettstaden Gaysir som melder;
- Man bør snakke om homofili allerede i barnehagen, erklærar Bjerkestrand.
Hennar mål er å gjere homofili til ein del av barnehagsborn sin kvardag, og ein naturleg del av daglegtalen. Eller noko i den duren. Tidleg krøkast som god skeiv skal bli, veit du, og barnehagen er så tidleg som storsamfunnet klarar å nå folk flest. Medmindre jordmora skal komme på banen (forslag til seinare?).

Medan forsøk på å gjere homofili naturleg for hormonelle og usikre ungdomsskuleelevar har vore totalt mislukka, trur eg den nye taktikken med å utsette barnehagebarn og andre småbarn for homofili vil falle i langt betre jord. Berre sjå på borna; så snart dei oppdagar dei biologiske forskjellene på mann og kvinner vert kjønsmønstra etablert ved hjelp av to heilt essensielle omgrep; jente- og gutelus! Gutane vil ikkje ha med jentene å gjere, og jentene vil ikkje ha med gutane å gjere. Samkjønna forhold etablerast tidleg, berre for å verte brutt opp av den klamme konformiteten når kjønsdrifta slår inn. Kan ein slå ring rundt barnas naturlege homofile identitet kan ein kanskje unngå dette? Det er vel det som er tanken. Good on ya!

Eg vil likevel nytte høve til å ta til motmæle mot denne fabelaktige ideen, og komme med ei lita åtvaring. Ein bør vere særs varsam med å la folk frå Os involvere seg for mykje med politikk, og å ha med barn og unge å gjere. Vi lærte dette godt av Terje Søviknes, viss kampsak var meir sprit til 16 åringar. Noko han, som kjend følgde personleg opp. Eg er difor uroa over at dette forslaget kjem frå ein Osing som Mimi Bjerkestrand, uansett kor velmeint. Så hald auga ope etter spritservering i barnehagens homsebar.

25 kommentarer:

  1. Fordommer er lært. Det er også min erfaring med barn at så lenge de voksne rundt normaliserer, så skaper det ikke noen problemer. Så spørsmålet blir: når er det riktig å fortelle? Jeg forklarte min niese om homofile når hun var 5-6 år. Er voksne skeptiske til å fortelle barn om homofili, så er de jo våre fordommer som skaper denne skepsisen. Homofili er normalt. Fordi kjærlighet er normalt. Og la os nå ikke glemme at homofili handler om kjærlighet og ikke sex.

    SvarSlett
  2. Er med Batcheeba på denne. (Fyll inn hva du vil)-fili betegner kjærlighet. Sex er noe annet, selv om disse noen ganger opptrer samtidig. Jeg tror også det er riktig å forklare at kjærlighet ikke er "kjønnsavhengig". Imidlertid vil jeg minne om at det voksne "normaliserer" er ikke alltid bare de positive og priverdige holdningene, men vel så ofte syke, perverse og løgnaktige forestillinger av forskjellig slag. Og det rare er jo at veien til helvetet så forbannet ofte er brolagt med gode hensikter.

    SvarSlett
  3. Men bare så det ikke skal bli noen misforståelse pga min slappe definisjon i forrige innlegg: Det som vanligvis forbindes med pedofili er i min bok KUN perverst og har ingenting med kjærlighet å gjøre.
    Så vet dere alle hvor jeg står i den saken.

    SvarSlett
  4. Er det kanskje fleire "filiar" du vil utelukke mens du først er i gong, Arjuna?

    Osingar er uansett ikkje til å stole på - den saka er grei.

    Forøvrig var ordbekreftelsa orprinc eller Os prince, som det nok eigentleg skulle stå.


    Mimi???????

    SvarSlett
  5. Tror ikke jeg er helt ombord med begrepsbruken her.

    Er det ikke heller sånn at "fili" i denne sammenhengen handler nettopp om sex i større grad enn kjærlighet, i allefall er sexualitet vanskelig å utelukke i denne sammenhengen. Kjærligheten kan man jo finne på så mange måter, og den er i de fleste tilfeller av en platonisk art, og har lite med sex å gjøre. Om vi spesifiserer kjærlighet her nærmere til romantisk kjærlighet (slik jeg antar at dere mener) er sexualtiteten svært vanskelig å utelukke. Hva er vel et parforhold (heterofilt eller homofilt eller hva nå enn) uten sex? Om det ikke var sex inne i bildet kunne man jo bare være svært nærme venner og det er det jo mange som er.

    Dette bare for å pirke helt kort i en begrepsbruk som for meg ikke henger helt sammen.

    SvarSlett
  6. Forøvrig er jeg enig med Batcheeba i at det må være en god måte å lære barn fra begynnelsen at homofili er helt normalt. Men la det heller komme på barnets eget initiativ, ved å svare åpent og ærlig på spørsmålene etterhvert som barnet spør og undrer. Jeg har liten tro på tiltak som det man her foreslår. Flott harselering fra Mullahen her :)

    SvarSlett
  7. Ja, til homse- og lesbesex i Sesam stasjon, seier eg!

    SvarSlett
  8. Yes! Go Bert & Ernie (husker ikke hva de heter på norsk). De to er jo det mest åpenbare stedet å begynne i så tilfelle!

    SvarSlett
  9. BM: Nei, er ikke det i grunnen, selv om jeg synes dyr godt kan få være i fred når jeg først er i gang som du sier...;)

    LordB: Skjønner godt at du følte begrepsbruken var forvirrende, for det er den. Strengt tatt så diskuterer vi begrepene på minst to nivåer her og det gjør det litt problematisk. Rent etymologisk og språkteknisk kommer fili av phil(-os) som betyr elske eller verdsette. Praksis har vel ført til at begrepene bærer konnotasjoner som har med seksuell preferanse å gjøre. Og det er selvsagt praktisk. Antropofili er litt usexy sånn sett, bortsett fra for de sopptypene som foretrekker mennesker kanskje. Noen medikamenter er f.eks også lipofile. *Ahhh*... Så det er en virkelig plēthora av preferanser som du ser.. ;)

    SvarSlett
  10. Vel jeg vil ikke si at jeg følte den var forvirrende, men heller direkte missvisende. Saken her dreier seg ganske klart om seksualitet og å fjerne seksualiteten fra homofili ved hjelp av en semantisk vending gir ingen mening. I allefall slik jeg ser det. Den etymologiske opprinnelsen til "fili" har i så måte lite å si i akkurat denne sammenhengen.

    Mitt poeng er snarere at å fjerne seksualiteten fra homofili gir faktisk enda mindre mening enn å fjerne kjærligheten. Selv om jeg mener begge hører hjemme der.

    SvarSlett
  11. I love dead people!

    Huff nei, no vart det berre fjas. Fredag ettermiddag og moden for helg, ja.

    SvarSlett
  12. BM: Er vel ingenting å skamme seg over vel ;)

    SvarSlett
  13. Pedestrian = fotgjenger. Pedikyr = fotpleie. Pedal = osv. osv.

    Ergo: Pedofil = fotelsker, dvs. fotfetisjist.

    SvarSlett
  14. Her var det mykje rart, og eg kan ikkje kommentere alt. Men Batcheeba, er fordommar lært? Eg har alltid opplevd det meir som instinktiv innsikt.

    Arjuna, eg delar ikkje di oppfatting av pedofili; ikkje fordi eg tykkjer overgrep er greit, men fordi ikkje alle pedofile er overgriparar. Fjern sex frå filien, og du skjønner det godt.

    Snirkelsnorkel og Bad Mynock er beggje perverse.

    Når det gjeld homse- og lesbesex på Sesam Stasjon? Det skal bli.

    SvarSlett
  15. I forhold til ordbruken her er det vel _-seksuell som har kun med seksuelle preferanser å gjøre. Slik som homoseksuell, versus homofil. Her oppfatter jeg førstnevnte som noen som liker å ha sex med samme kjønn, men ikke nødvendigvis planlegger langvarige forhold, mens sistnevnte definerer forelskelse i samme kjønn, men ikke nødvendigvis sex.

    Det er da vel heller ikke nødvendig å forklare seksualakten til barn for å forklare homofili.

    SvarSlett
  16. Mullah: Dersom du legger MBs definisjon til grunn,så blir ditt syn veldig forståelig, ja sympatisk t.o.m. Men overgrep mot føtter..der går grensen også for meg.


    Frk. Kvitrev er jenta si.. hun løste den gordiske knuten på den mest elegante måten som vites.
    Gratulerer jente. Jeg er imponert...og føler en viss..ja..preferanse kanskje.

    SvarSlett
  17. Frk. Kvitrev er faktisk kjend for å treffe spikaren på hovudet. Som belønning importerar eg i dag hennar beste veninde til byen og tar dei med på kino.

    Eg er sjølvsagt i mot overgrep på føtter, rumper og fingrar. Øyrar og naser ber om det, simpelthen, så der er det ingen medynk.

    SvarSlett
  18. Det er flott å se hvordan du vet å traktere unge kvinner Mullah, og spesielt dem som har fortjent det ;)
    Håper dere alle kommer til å være enige om at det hadde vært en fin kveld, og at dere har avtalt på forhånd om hva som er storyen i tilfellet dere havner i trøbbel(noe jeg håper ikke vil skje naturligvis..).
    Natta.

    SvarSlett
  19. Ikkje noko trøbbel her i garden. Filmen var artig, og jentene sitt no i sofaen og preikar seg i mellom.

    Du er sjølvsagt djupt sakna i denne samanhengen, om det ikkje var for den standsmessige avstanden hadde eg slept deg med ;-)

    SvarSlett
  20. Åh, Mullah. Din evne til å oppfange min sjalusi og berolige meg er prisverdig. Så søtt av deg. Men jeg håper likevel oppriktig at dere hadde det hyggelig.

    Ja, jeg vet..kløften mellom oss er og blir "a thousand kisses deap".

    Uumm....men tror neppe du hadde trengt å slepe meg med akkuarat..med mindre du mente at det er nødvendig for kvinner å gå tre skritt bak deg til en hver tid, siden du er Mullah.

    SvarSlett
  21. Åh Arjuna! Et Cohen-sitat!! Mer! Mer!!

    SvarSlett
  22. Hei og godt år Svein!
    Jada, har mange Cohensitater på lager, men må i det minste lære meg å sitere dem korrekt...deap? Hva pokker betyr det?:/ Kan ikke, som Mullah, skylde på for mye whiskey heller da jeg skrev det. Nå derimot x_x
    So long cowboys...

    SvarSlett
  23. Det kan gjerne vere greit å gå tre steg bak, Arjuna, men ikkje når det er så mykje is ute, då vil eg behørig ha deg på armen... eller om eg skal vere så freidig, i handa.

    Eg forstår det slik at jentene hadde det koseleg, og hadde det framleis då eg gjekk og la meg i går. Då satt dei i sofaen min og prata om stort og lite.

    Ja, Svein; du kan forstå kvifor Arjuna har ein slik ein stad i mitt hjarte. Som om ikkje alt anna var nok, så kjem ho med Cohen-sitat. Kva er det neste? Scott Walker? Mine auge fylles av tårer for den umoglege kjærleiken, og eg må styrke meg på ein whiskytår.

    SvarSlett
  24. Jeg forstår at du er nødt til å håndheve visse lover mht din posisjon og flokkens, og da i særdeleshet kvinners plass(forøvrig blir veien til mens man går ikke sant) Men du er da slett ikke freidig. Du er galant er du. En ekte gentleman. Passer på at damer som sklir på isen fanges opp av deg eller evnt faller oppå deg. *Sukk* Eller(svein følg med nå:) "Show me slowly what I only know the limits of".;)

    SvarSlett
  25. Det er ikkje så reint lite halal å støtte ei kvinne på isen. Profeten gjorde det same.

    SvarSlett