onsdag 3. februar 2010

Heiskitsch

Som vi alle veit, så er mine naboar glimrande eksempel på arbeidarklassa som freistar å uttrykkje seg i det rommet dei har blitt tildelt. Enten det no er gjennom kreative kontaktannonsar eller, som no sist, gjennom juledekorasjonar. Det stoggar sjølvsagt ikkje med dette. Arbeidarklassa har som kjend eit enormt behov for å uttrykkje seg, det er noko med all undertrykkjinga som førar til at det tyt ut i alle ender tenkjer eg. Dette sett jamleg sitt preg på mine omgjevnadar etterkvart som det tyt ut av arbeidarane og ut i korridorane og i heisen. Ikkje minst i heisen. Heisen virker som det foretrukne forumet for arbeidarklassa si sjølvuttrykking.

Heisen. Er det ultimate offentlege rom. Samstundes som det er privat. Heisen er liten og intim, samstundes som alle brukar den. Ein kvar kommentar om kvinnelege medlemmar av di næraste famillie hadde eigentleg vore på sin plass her, men vi held oss for god til det. Heisen, er temaet. Heisen som nok ein gong har blitt gjort til arena for arbeidarane sitt sjølvhevdingsehov.

Lite kan likevel seiast om deira kunstneriske sans eller smak. Den er prega av kitsch, men pent er det no likevel. Og så kjekt å sjå arbeidarklassa utfalde seg.

9 kommentarer:

  1. Jeg hadde skrevet et langt og fyldig innlegg som forsvant med ett tastetrykk, men jeg tror poenget var sånn ca at noen svimerker eller kulehull vil sende et signal.

    SvarSlett
  2. Aaw! Kva signal du ville sende då?

    SvarSlett
  3. Vel vi er vel litt uenige du og jeg, du ser på det med "soft eyes" antakelig fordi du inntar rollen som deltagende observatør, mens jeg i denne sammenhengen kan sies å være totalt nazi. Privat kos, det være seg hva som helst som kan sortere under dette begrepet, har ingenting i et offentlig eller semi-offentlig rom å gjøre. Ta planter f.eks. Hva faen har de i en oppgang å gjøre? De skal være UTE!! Fortell det til naboen min som ser ut til å ha flyttet signifikante deler av stuen sin ut i oppgangen slik at jeg får en følelse av at jeg når som helst kan bli tilbudt en kopp kaffe mellom 2. og 3. etasje. Og vil jeg utsettes for tvangskos? Det er det prinsipale spørsmålet her. Trå meg inkje for nære....

    SvarSlett
  4. Og forresten, er det ikke litt datert med "klasse" begrepet?
    Vi vet vel at smak henger sammen med sosial kapital, men det er ikke nødvendigvis så klare demarkasjonslinjer lenger. Jeg kjenner f.eks folk som har meget høy utdannelse(mye høyere enn meg), men de har ærlig talt ræva smak(etter min smak). Mange vil t.o.m hevde at kunst skal være vakkert. Og vi snakker om høyt utdannede mennesker her....
    Forresten, må bare si at jeg pleier å ta med meg kaffe og sjokolade til naboen min når jeg ser at hun luker i bedene. Det er hyggelig, klare linjer, ikke noe utflytende...type..dette bildet her eller julepynten her liker jeg så godt at jeg hang det likegodt ut her.. Jeg kan godt ta en øl med naboer i oppgangen,en fest går også greit, men da UTEN klissete koseeffekter..det grenser til det incestuøse synes jeg.

    SvarSlett
  5. Eg trur du misforstår meg om du les mitt innlegg som ei sympatierklæring for dei arbeidande klassar. Eg kan prøve og forstå og skildre, utan at dette på noko som helst vis skal signalisere toleranse frå mi si side.

    Utover det så undrar eg meg på om det er den tida av månaden for deg ;-)

    SvarSlett
  6. Ja,det var idiotisk å ikke nevne det selv. Fikk akkurat påpekt idag at mennesket er 50% natur, og hvis man skal tro på at kvinner har mer natur i seg enn menn, månesyklus og greier, så kan vi godt skylde på det. Men ingen spør om jeg lider av bombesjokk egentlig. Neida. Jeg har 65% natur i meg for tiden. Det er klart.
    Ellers: Er glad i deg og!

    SvarSlett
  7. Bombesjokk pleier å utarte seg litt annleis enn PMS, kjære. Difor eg ikkje spør om det ;-)

    SvarSlett
  8. Åh Mullah. Jeg skal innrømme at det ikke er bombesjokk(men jeg synes det kunne blitt vurdert) Jeg er rett og slett bare skrekkelig desillusjonert. Og så lar jeg det gå ut over deg. Et ras av harde ord om kunst og klasse. På den måten kan det være vanskelig, for ikke å si umulig, å skille fra PMS.
    *slengkyss*

    SvarSlett
  9. Desillusjon er noko som går trur eg. Vi prøver å kurere det med Absalong. Vonar å sjå deg der i morgon ;-)

    SvarSlett