måndag 12. april 2010

Og vinnaren er...

Så er vi her.

Bidraga er levert.

Og dei er lest opp i plenum. På skuler, arbeidsplassar, synagogar, moskear og kyrkjer.

Juryen har gjort si vurdering. Under løyndomsfulle forhold under Buda i Budapest. Og eg har henta inn denne vurderinga.

Og no overleverar eg den til dykk.

Juryen var særs imponert over alle bidraga, og vi skulle gjerne premiert alle saman, men dette er ei kald og brual verd så ein vinnar må erklærast. Juryen trakk fram tre særleg verdige bidrag; deriblant "Ode til en pode" og "Høysang for Hastur", som får mykje skryt for både kreativitet, språkbruk og innhald. Vinnaren vart likevel følgjande lyriske hylling av dykkar mulla:
Til blogs han bærer åndelige råd
Og hellig galskap deler han med oss
Står Pandemonium imot i dåd
For han er fryktløs når han jihad slåss
I kjærligheten er han sterk og taus
Hans lengt kan ikke stilles, men han gir
Sin styrke, nærhet, varme, han er raus
Og viser andre vei, mens lengten svir
En mullahs hjerte må jo holdes rent!
Men Hello Kitty trøster hjertet som
Tross livets grums er like ømt og pent
Som da han første dagen så seg om
Og så at liv er både kamp og skøy
Må hyrdestaven hans støtt holdes høy!


Bidraget er forfatta av den faste kommentatoren Svein og hans alltid trufase og ivrege gutar. Vi har vore så heldige å kunne dele med dykk ein video av feiringa deira då dei mottok beskjeden.

Og det er ei velforent feiring

11 kommentarer:

  1. Oh Mullah! Oh Ærerike! Dette er stort! Dette er uventa! Dette er ikke fortjent... jo, det er det!

    Jeg treffer gutta i dag på jobben, og regner med at feiringen har avtatt såpass utpå ettermiddagen at det går an å få noen fornuftige kommentarer ut av dem, som jeg skal gjengi her, ihvertfall noen.

    Takk Oh Mullah! Og den nåderike jury!

    SvarSlett
  2. Og beskjeden mottok vi rundt 1 minutt inn i første del av videoen.

    SvarSlett
  3. Her er det berre å gratulere Svein og hans gutar med ein velfortjent siger. Spesielt feiringa tatt i med i reknskapet.

    No er spørsmålet om vinnarane vil framføre sin poesi i levande live, omkransa av slike flotte dansarar?

    Ellers er det ei sann ære og eit riktig løft å sjølv bli nemnd blant dei ypperste bidraga. Dette skal eg ta med meg vidare.

    SvarSlett
  4. Arnfinn: Det er vel trøst i at guttas nye motto nå er "Ikke tull'a elsk din mullah"?

    Når det gjelder å framføre i levende live, er noen av gutta litt forsiktige med å vise seg for mye offentlig. De har stukket nesa litt for mye fram før, sier de.

    Ellers var gutta trøtte etter nattens feiring, og litt fornærma over at det bidraget de mest sto bak sjøl ikke vant. Jeg må innrømme at sonetten var i overkant lærerstyrt, og at sonetter er strøket fra lista over aktuelle autentiske tekster i norskopplæringa hos oss.

    Mohamed sa at Mullahen nå er hans ledestjerne. "Hans blanke hode lyser og viser vei".
    Akhmed sa at Mullahens skjegg har inspirert ham, men at kona har klippet det kort igjen.
    Zahir sa at Mullahens "*sensurert* som en hest" har inspirert ham og kona til å lage unge nr 5.
    Magomed begynte å si noe om Hello Kitty, men ble ledd ut. (Der har vi et stykke integreringsvei igjen å gå).
    Dawood mente Mullahen ser litt liten ut på vinnerplakaten, og kom til tredje time med blått øye. Noen åpna ei dør for fort, sa han.

    Men alle er lykkelige over det de kaller sin første seier i Norge. Takk igjen Oh Ærerike!

    (Og så har noen begynt å ønske å prøve å klare å lære å skrive nynorsk, men jeg sier de må klare norskprøve 2 først).

    SvarSlett
  5. Bad Mynock: Ditt bidrag inspirerte juryen.

    Tanketom og Arnfinn: Ikkje furte. Feire vinnaren no.

    Svein: Du må helse gutane, og seie at eg ser det som ei ære å vere mottakar av deira respekt og kjærleik. Og eg er stolt av å gjere meg fortent til den.

    SvarSlett
  6. Mullah lovers all
    over sea and field and hill
    hark, unite and kneel!

    Jeg har en annen timeplan i morgen, men gutta samles igjen torsdag. De jeg har kontakt med på Facebook-chatten takker og bukker, og sier de stiller når du trenger dem.

    SvarSlett
  7. Jeg syns "Ode til en pode" og "Høysang for Hastur" bør få trøstepremie av mullahen siden de fikk så mye skryt fra juryen.

    SvarSlett
  8. Jadda, jadda. Hipp, hipp og alt det der. Jøsses.

    *Furte*

    SvarSlett
  9. "ode til en pode" og "Høysang for Hastur" vil verte lønna på sitt særeigne vis. Dei vil nok verte nøgd.

    Arnfinn då... du kan få premie for å verdas beste drapsdronte?

    SvarSlett