tysdag 11. oktober 2011

Jødehatet og Trond Andresen

Ved nokre høve der mullaen har tatt seg den fridommen å kritisere Israelsk politikk, har eg vorte konfrontert med anklagar om antisemittisme, det vil seie god gamaldags jødehat. Som misantrop er det alltid vanskeleg å forsvare seg mot anklagar om at ein på eit eller anna nivå mislikar eit folkeslag, for til sjuande og sist så mislikar ein jo alle folkeslag, men det er likevel noko ufint med anklaga om antisemittisme. Mange på venstresida opplev dette ofte, og det har blitt ein floskel i seg sjølv at kritikk av Israel vert møtt med jødehatanklager. Derav Trond Andresen sin parole, som han valte å dele på Facebook nyleg.
Trond Andresen praktiserar retorikk på høgt nivå
Fabelaktig kva? Men eg tenkte eg skulle dele ein liten observasjon med Trond Andresen når eg først har han framfor meg.

Kjære Trond, parolen din er kjempemorosam. Ikkje minst fordi det er sant. Det er gjerne ei total avsporing av debatten når nokon sleng rundt seg med antisemittmerkelappen, det er som med nazist og fascist - du drep simpelthen samtala. Like morosamt er det likevel ikkje når det kjem frå eit ihuga jødehatande fjols som deg, Trond. For Trond, eg veit ikkje du om du har fått det med deg, men årsaka til at du vert kalla antisemitt er fordi du er det!

Anten du finn det for godt å anklage Israel og jødane for ikkje berre ha forkunnskap om 11. september 2001, men at dei stod bak det for å fremje israelske/jødiske interesser eller du sitt og kosar deg med dine feberfantasiar om den jødiske stammementalitet, så er det ein ting det heile oppsummerast med. Du har eit monomant og patologisk negativt forhold ikkje til Israel, men til jødar. Og det kallar vi antisemittisme på den skulen eg gjekk på.

Du leflar med noko av det verste tankegodset vi i Europa har klart å koke opp i vår lange kulturhistorie, og du er ein vandrande skamplett for den norske venstresida. Du er eit fjols, Trond Andresen. Det evige gnålet om antisemittisme er kanskje noko du burde høyre på, fordi ditt jævla antisemittiske gnål er ei avsporing av all god, sunn og moralsk debatt.

Nemnte eg at du var eit fjols.

Gratulerar med dagen til Tor Bach som ønskte seg dette innlegget.

12 kommentarer:

  1. Comic. Sans. MS.

    Parolen mistet meg ved første bokstav.

    SvarSlett
  2. Det verste er jo at denne tullete jødehateren slipper til i både Dagbladet og Klassekampen. Han skulle vært pælma på huet og ræva ut, akkurat som Dagbladet i sin tid gjorde med Tore W. Tvedt. Jeg har mistanke om at mange tror at venstreradikale ikke kan være antisemitter fordi venstresiden i andre sammenhenger profilerer seg så sterkt som antirasistisk.

    Ellers vil jeg minne om at selv om Israel kan kritiseres for mangt og meget, er ikke israelerhat noe mer akseptabelt enn jødehat.

    SvarSlett
  3. Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til denne mannen. Men må likevel legge igjen kommentar helt på siden og av sporet, for å si at denne gaten har jeg trasket opp og ned de fleste dager av livet mitt før jeg altså fant på å skulle flytte meg ut av landet. Så nå ble det litt akutt hjemlengsel gitt, og det eneste jeg har å si om mannen med den store parolen er at han står i veien.

    SvarSlett
  4. Veldig bra, kjære mullah. Trond Andresen gjør meg beklemt over å noengang ha tilhørt venstresiden, og det varmer å se folk slå fast at han ikke er representativ.

    SvarSlett
  5. @Oda: Ja, det er skandaløst!

    @Sylvester: Å hate eit folkeslag er den underlegaste og mest irrasjonelle forma for hat, og medan å hate ein stat er lite konstruktivt så stiller det i ei litt anna klasse. Medmindre ein snakkar om franskmenn. Det er lov å hate Frankrike og franskmenn. Dei er ekle.

    @Ohlalacestlavie: Han står i vegen for så mykje rart.

    @Lord Bassington-bassington: Han er representativ jo, berre ikkje for venstresida. Kva han er representativ for treng vi ikkje gå inn på.

    SvarSlett
  6. Tja. Hvis vi i et tenkt eksperiment hadde fjernet Israel fra verdenskartet, så er det tvilsomt om Trond Andresens verdensbilde hadde fortsatt å dreie seg rundt jødene som agenter for imperialistisk dominans. Da hadde han nok funnet seg noen andre syndebukker.

    Og eksemplene du kommer med viser egentlig ikke at Trond Andresen er antisemitt. Så i praksis foretar du en grov stempling uten å i noen fullgod begrunnelse.

    a) Er det antisemittisk å påstå at Israel hadde forkunnskap om 9/11? I så fall er amerikanske myndighetsorganer og statlige etterforskere også antisemitter, da hypotesen om israelernes forkunnskap var et av flere spor som ble fulgt. FOX News – vanligvis sterkt proisraelsk – lagde en interessant sak om dette sporet, tilgjengelig her ->

    http://www.youtube.com/watch?v=JWpWc_suPWo

    b) ”Jødisk stammementalitet” – du kan da ikke mene at det er antisemittisk å påstå dette? At jødene som etnokulturell gruppe gjennom historien har utvist og i dag utviser ”stammementalitet” er vel egentlig ingen diskusjon. Enten det gjelder det israelske lovverkets klare diskriminering av ikke-jøder eller det tradisjonelt utbredte jødiske religiøse forbudet mot å inngå ekteskap med ikke-jøder. Eller mange andre eksempler.

    Dog - på tross av mine innvendinger, så mener jeg likevel at Trond Andresen i mangt og meget grenser mot en antisemittisk verdensforståelse. Ikke fordi han påstår at jødisk sjåvinisme er grunnet på stammementalitet eller fordi israelske etteretningsbyråer kan ha hatt forkunnsap om 9/11 – men fordi Trond Andresen ikke er konsekvent: av alle verdens nasjoner, folkegrupper og agendaer velger han seg hele tiden ut jødene som mål – selv om det egentlig ikke er noe særegent eller unntaksmessig spesielt ved de negative trekkene og agendaene han tilskriver dem. Etnokulturell sjåvinisme er regelen blant jordens folk, enten det er jøder, kinesere, russere eller armenere. Og det er mange regimer i verden som har begått og fortsetter å begå langt verre overgrep og systematisk diskriminering av minoriteter enn hva Israel har gjort og gjør – uten at Trond Andresen ser ut til å ofre mye energi på disse.

    Jeg tror at Trond Andersen fanges helt av sin kampsak – Palestina – og blir så snever i sitt forenklede verdensbilde at han ikke ser skogen for bare jøder. Men å beskylde den idealistiske venstreradikalismen for virkelighetsinnsnevring er litt som å beskylde bakeren for å bake brød: det er som forventet.

    SvarSlett
  7. a) Dette er noko som må sjåast i lys av andre utsegn frå mannen, sjå under, og det at han forfektar ein kjend konspirasjonteori.

    b) Vel, stammementalitet er ein ting, men om du ser på kva han påstår her, så er det at jødane som folk altså manglar empati med andre. Altså trekk han fram eit særeigent negativt rasetrekk ved det jødiske folk.

    SvarSlett
  8. Mullahens karakteristikk av Trond Andresens holdninger (slik de kommer til uttrykk i hans ytringer) er svært treffende. Det er ikke en grov stempling, men en ganske diplomatisk fremstilling av det utrivelige tøvet Andresen lirer av seg.

    SvarSlett
  9. Påstanden om jøder og deres kollektivt manglende empati er drøy – men lest i kontekst er det egentlig en selvfølgelighet: at gruppelojaliteten blant sionistiske jøder fører til at Israel kan tillate seg å handle annerledes mot palestinere enn mot sine egne.

    Den radikale venstresidens israelkritikk grenser kan hende mot antisemittisme i sitt ensidige fokus på jøder – men noen geniun antisemittisme er det sjelden snakk om. Hvis vi skal stemple Trond Andresen som antisemitt er det nokså mange som bør stemples – ikke minst mange antisionistiske jøder som ofte er langt drøyere i sin tale enn Trond Andresen – og man ender opp med å pådytte en forenklet karikatur snarere enn å belyse og diskutere.

    SvarSlett
  10. Andresen må sees i lys av et par andre ting han har sagt/gjort, som da han organiserte en kampanje for å hindre utkastelsen av Hans Olav Brendberg. Brendberg hadde blant annet gjort seg til talsmann for at "Blood Libel"-myten, altså at jødene bruker blodet av kristne barn i påskebrødet, likevel kunne være sann.

    SvarSlett
  11. "At det finnes en del jøder som ikke rammes av min kritikk, rokker ikke
    ved det faktum at den etniske gruppa som helhet preges av denne
    mentaliteten, om enn i varierende grad"

    Herre min hatt...Ord blir fattige, jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg prøver med sarkasme: Stakkars deg, Trond. Blir du virkelig anklaget for antisemitisme, jeg kan ikke forså hvorfor.

    SvarSlett